De eilanden in het zuiden - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Luc Broos - WaarBenJij.nu De eilanden in het zuiden - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Luc Broos - WaarBenJij.nu

De eilanden in het zuiden

Door: Matthijs, Menno en Luc

Blijf op de hoogte en volg Luc

11 Maart 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Inmiddels zijn we alweer drie weken onderweg. Wij vonden het leuk om te zien dat er zoveel positieve reacties op ons eerste verslag waren. Wij maken zoveel mee dat het lastig is om allemaal in een blog te verwerken. We proberen de leukste verhalen samen te vatten.

Koh Tao

Op Koh Tao hebben wij een erg leuke tijd gehad, uiteindelijk zijn we hier 6 dagen gebleven. Dit kwam mede door het goede resort waar we in zaten. We zaten in Ban’s Diving Resort, dit is de grootste duikschool ter wereld. We hebben voor Ban’s gekozen vanwege de Nederlandse instructeur en gratis accommodatie. Er waren drie zwembaden, twee restaurants en mooie kamers. In tegenstelling tot de vorige guesthouses voelde dit erg westers aan. Het eten was heel goed geregeld en niet te duur.

We zijn vier dagen bezig geweest om ons PADI open water te halen. De eerste dag begonnen we om 17:00 uur in de middag met een instructie video van ruim 3 uur. Hier maakten we meteen kennis met ons duikgroepje en de instructeur Sander. De video was zo saai dat Sander vanaf het begin al aangaf dat hij er niet bij zou zijn en dat wij vooral niet in slaap moesten vallen. De video was gemaakt voor kinderen vanaf 10 jaar en had makkelijk een half uur kunnen duren in plaats van 3 uur..

De volgende dag moesten we al om 06:30 uur opstaan om onze eerste duik in het zwembad te maken. We begonnen met het uitzoeken van onze duikuitrusting. De uitrusting bestaat uit een wetsuit, loodgordel, snorkel en masker, vinnen, trimvest, zuurstoftank en een regulator. De regulator wordt aangesloten op de zuurstoftank en zorgt ervoor dat de zuurstof toevoer hetzelfde blijft onafhankelijk van de diepte. Kortom je bent goed bepakt en op het droge is zo‘n zuurstof tank behoorlijk zwaar, 20 kilo. Na geleerd te hebben hoe we onze duikuitrusting in orde moesten maken en controleren was het tijd om het zwembad in te gaan. Rechterhand op je masker en regulator, linkerhand op de loodgordel en met een grote stap vooruit het water inspringen. In het begin was het ademen onder water een hele rare ervaring, het voelde erg benauwd aan. Na een tijd onder water te zijn geweest begon je eraan te wennen. In het zwembad hebben wij heel veel oefeningen gedaan om gewend te raken met de uitrusting en wat te doen in noodgevallen. Enkele oefeningen waren: masker verliezen onderwater, tekens om te communiceren, regulator onder water uit doen, geen zuurstof meer en zuurstof delen met je buddy. Door de spanning en onervarenheid gebruikten we veel te veel zuurstof. We waren aan het ademen als vissen op het droge. Uiteindelijk zijn we 5 uur bezig geweest in het zwembad en hadden nog niet echt het idee dat we klaar waren om naar 12 meter diepte te gaan.

Na de lunch moesten we weer het klaslokaal in om de video van de dag ervoor te bespreken. Om 17:00 uur waren we klaar en aardig gesloopt. We zijn weer vroeg ons bed in gegaan om goed uitgerust te zijn voor de eerste duik in zee.

De wekker ging om 6:30 uur waarbij we wel wat gespannen waren. We werden opgehaald door een boot die ons naar de duikboot bracht. Op de boot kregen we een briefing over welke oefeningen we gingen doen en hoe de eerste duik in zijn werk zou gaan. Deze dag hebben we op twee verschillende locaties gedoken waarbij we één keer de 12 meter bereikt hebben. Het zicht bij de eerste duik was erg goed, ongeveer 15 meter en de temperatuur was 27 graden. Hier waren we praktisch alleen maar bezig met het ademhalen en vergaten we bijna om ons om heen te kijken. Onze eerste duik in zee was een unieke ervaring die we niet zullen vergeten.
Bij de tweede duik was het zicht een stuk minder. Dit zorgde er zelfs voor dat Matthijs met de divemaster tussen een groepje Duitsers terecht kwam
Op de laatste duikdag was het doel om naar 18 meter diepte te gaan. Hier hebben we onder andere Nemo gezien die zijn territorium aan het bewaken was. Je merkt dat je per duik enorme stappen vooruit maakt en je veel meer van de prachtige omgeving kan zien. Na deze dag weer twee duiken te hebben gemaakt zijn we nu officieel PADI open water divers en mogen we overal ter wereld tot 18 meter duiken. `s Avonds hebben we met de duikgroep bij een Italiaans restaurant gegeten om de avond af te sluiten op de bar street.

De laatste dag op Koh Tao hebben we de boot gepakt naar Nuang Yuan, een klein tropisch eiland vlakbij Koh Tao. Dit zijn drie kleine eilanden die doormiddel van een zandstrook met elkaar verbonden zijn. Hier hebben we gesnorkeld en genoten van het prachtige uitzicht. Tot nu toe was Koh Tao de leukste ervaring die we gehad hebben en hopen hier nog een keer terug te komen. De volgende dag was het plan om naar Koh Samui te vertrekken, een van de grotere eilanden van Thailand.

Koh Samui, wat moeten we daar over vertellen..

Na twee uur gevaren te hebben en aangekomen te zijn bij ons guesthouse hadden we toch een lichte cultuurshock. Ons guesthouse was midden op de barstreet, letterlijk achter een grote club (de ramen van onze kamer trilden door tot 6 uur in de ochtend) en de vliegtuigen vlogen precies over onze kamer. Het vertrouwde polderbaan gevoel uit Hoofddorp was weer helemaal terug, heerlijk! Het was in eerste instantie een uitvalsbasis voor de fullmoon party, toch hebben wij ons hier goed vermaakt. We zijn hier 4 nachten verbleven en voornamelijk op het strand gelegen. Ook weer een keer gesport gevolgd door een Thaise massage. Aangezien we toch niet tot 6 uur konden slapen moesten we wel elke avond bier drinken en uitgaan, terwijl wij wel houden van vroeg naar bed gaan.. heel vervelend.

Het moment supreme, de creme de la creme van Koh Samui was onze trip naar de full moon party op Koh Phangan. Wij kwamen hier om 17:00 uur aan en zagen gelijk onze vriend van het vliegveld uit Bangkok. We wisten dat het een lange nacht ging worden aangezien de boot pas om 8:00 uur terug ging naar Koh Samui. Hier hebben wij een hapje gegeten waarna wij ons hebben versierd met de welbekende neonverf. Toen de make up er lekker op zat zijn we onze eerste bucket gaan bestellen. Om 20:00 uur liep de eerste mafkees al naakt over het strand, toen was het ijs gebroken. Overal op het strand waren verschillene stages, van hip-hop tot deephouse. Je hoort allemaal verhalen dat de Full moon party heel gevaarlijk is, maar dit hebben wij total niet ervaren. Zolang je niet te veel drinkt en een beetje oplet is er niks aan de hand. Om 8:00 uur zijn wij terug gegaan naar ons guesthouse en hebben we tot 15:00 uur geslapen.

De volgende dag begon onze reis naar Cambodja die twee dagen zou duren. We hebben in bussen, boten, taxi’s, treinen en Tuk Tuks gezeten. In totaal hebben we in deze twee dagen ruim 30 uur gereisd. Op het station van Bangkok werd ons een busticket aangeboden die ons vanaf het station dichtbij de grens overgang naar Siem Reap zou brengen. Toen we aankwamen op het station na een treinreis van 7 uur, werden we gelijk naar een tuk tuk geleid en naar een grensgebouwtje gebracht. Hier waren ze wel erg vriendelijk maar op dat moment hadden we nog geen argwaan. We moesten twee keer zoveel betalen als normaal plus zogenaamde servicekosten, hier kwamen we later achter toen we medebackpackers spraken. Achteraf gezien hadden we beter moeten nadenken maar door het lange reizen hadden we zoiets van even snel dit doen en weer verder. Vervolgens werden we in een auto gezet en dit was de engste en gevaarlijkste taxi rit van ons leven. De man die reed nam ontzettend veel risico met inhalen en snelheden.
Gelukkig zijn we nu veilig in Seam Reap. Morgen gaan we naar de bekende Angkor Wat tempels, het achtse wereldwonder. In ons volgende blog zullen wij hier over vertellen.

• 11 Maart 2015 - 16:38

Margriet Lohuis:

Wat een leuk verslag weer geniet ervan, heerlijk om te lezen dat jullie je vermaken.

• 11 Maart 2015 - 17:10

Kim En Marvin:

Haaa jongens!

Haha, wat super leuk om te lezen hoe jullie reis verder gaat!
    Leuk verslag, we hebben vermakelijk gelachen. Met uitzondering van de minder leuke dingen natuurlijk want dat maak je liever niet mee, maar ach ook weer gehad. Zo hebben wij er ook alweer een heel avontuur op zitten op Koh Phi Phi. Lezen jullie wel in ons volgende verslag.. we zijn nu drie nachten in Phuket en dan langzaam richting Vietnam reizen.

Have fun!
    x

• 11 Maart 2015 - 21:51

Marion Cikot:

Hallo jongens,
    Wat een heerlijk verslag van jullie belevenissen. Mooie aanvulling op onze "whatsapp chats" Luc.
    Het plezier dat jullie samen hebben, enkele uitzonderingen daar gelaten, komt er duidelijk uit naar voren.
    Dank jullie wel voor genomen moeite ons langs deze weg weer te laten meegenieten.Ook foto's zijn erg leuk!!! Mogen er meer zijn hoor ;-)) Hou jullie niet in, niet nodig :-))
    Lieve grtjes

• 11 Maart 2015 - 21:51

Piet En Thera:

Heel leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Geniet ervan en veel plezier.

• 12 Maart 2015 - 10:31

Petra En Michael Visser:

Wat een mooi verhaal weer. Leuk om over jullie belevenissen te lezen. Wat hebben jullie al veel gedaan.
    Mooie foto's van jullie duikavontuur.
    Als het bij 1 keer opgelicht worden blijft doen jullie het goed!! Is nooit leuk natuurlijk maar wel te begrijpen, door vermoeidheid overkomt je dat.
    Nu alweer in cambodja, wat gaat het snel!!
    Blijf vooral dit soort mooie verhalen schrijven!
    Veel plezier!!!

• 16 Maart 2015 - 12:49

Astrid:

Hoi mannen!

Wat een prachtverhaal weer. Jullie maken echt van alles mee ;-). Gefeliciteerd met je PADI! Wordt het genieten daar nog mooier.
    Ik hoop dat jullie ook leuke contacten zullen hebben met de bevolking. Moet je gewoon doen en handen/voeten taal werkt altijd en is juist ook vermakelijk. Luc, wat mij betreft zet je de foto's niet alleen in de whatsapp (die ik dus niet zie) maar juist in de blog. Kan ik nog meer meegenieten. Wat een prachtige natuur. Ben al benieuwd naar jullie volgende belevenissen. Blijf voorzichtig!! xxx

• 22 Maart 2015 - 12:25

Mieke Scholten:

Hoi Menno en vrienden

Wat een mooi verhaal en heerlijk avontuur !
    Blijf genieten!

Groetjes Mieke