Tuktuk? Thai Massage? - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Luc Broos - WaarBenJij.nu Tuktuk? Thai Massage? - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Luc Broos - WaarBenJij.nu

Tuktuk? Thai Massage?

Door: Luc, Matthijs en Menno

Blijf op de hoogte en volg Luc

26 Februari 2015 | Thailand, Koh Tao

Dag 1
Na een week in Thailand rond gelopen te hebben zijn we inmiddels aardig gewend geraakt aan het leven van een backpacker. Op 17 februari vertrokken we vanaf Schiphol om een reis van 3 maanden te gaan maken. De duur van de vlucht viel ons mee. We hebben helaas niet kunnen slapen in het vliegtuig.

Om 7 uur ’s ochtends (plaatselijke tijd) kwamen we aan op het vliegveld van Bangkok. Zonder enkele problemen bij de douane kwamen we al snel in contact met een andere backpacker. Met hem hebben we een taxi naar Khao San Road gedeeld waar ons guesthouse was. Gedurende de taxi rit viel ons de chaos van het verkeer op. Mensen achterop een open pick up truck en vele scooters welke elkaar rechts en links inhaalden. Koh San Road is de (feest) straat voor backpackers in Bangkok. Onze eerste indruk van het guesthouse was niet wat we ervan verwacht hadden. Een donker hol met drie bedden maar voor de rest prima.

Om in het ritme te komen zijn we niet gaan slapen maar gelijk op stap gegaan. Met een boot kwamen we bij Wat Po, de grootste liggende boedha van Thailand. Dit was erg indrukwekkend. Hier merk je hoe belangrijk het geloof voor de Thaise bevolking is. Na het avondeten en een klein drankje op Khao San Road waren we inmiddels 34 uur wakker. Tijd om te slapen.

Dag 2
Na flink wat slaap ingehaald te hebben voelden we ons als herboren. Deze dag hebben we gebruikt om naar het centrum van Bangkok te gaan. Hier hebben we in hypermorderne winkelcentra rondgelopen welke niet te vergelijken zijn met Nederlandse winkelcentra. De Lamborghini winkel zat naast de Bentley winkel maar helaas was ons budget niet genoeg om een proefritje te maken.

Al snel kwamen we er achter dat het Chinees Nieuwjaar was, dit was overal in de stad te zien. We besloten om naar China Town te gaan om daar samen met de Chinezen vuurwerk af te steken. Dit viel uiteindelijk erg tegen omdat wij de enige toeristen waren en nogal raar aangekeken werden.

’s Avonds zijn we uitgeweest in Khao San Road. Ze verkopen hier voornamelijk het lokale Chang bier. Het aparte van dit bier is dat op de fles staat dat er 6% alcohol in zit terwijl kan varieren van 4 – 12 %. Na wat bars afgelopen te hebben zijn we uiteindelijk in een club tussen de straten geeindigd. Om 4 uur besloten we terug te gaan naar het guesthouse omdat we de volgende dag de trein moesten halen. De pingpong show hadden we maar afgeslagen, we hadden geen tafeltennisbadjes bij ons.

Dag 3
Met een kleine kater hebben we onze backpack gepakt om de trein te pakken naar Kachanaburi. Tijdens deze treinreis ervaarde we de grote verschillen tussen mooie natuur en de krottenwijken van Bangkok. Na een reis van 3 uur kwamen we op de bestemming aan. Na een uur zoeken met onze zware backpacks vonden we eindelijk een geschikt guesthouse. ’s Avonds hebben we aan de river kwai gegeten om vervolgens de avond te spenderen op de barstreet.

Dag 4
In Kachanaburi wilden wij graag twee dingen zien. Vanzelfsprekend de beroemde bridge over the river kwai en het Erawan national park. Erawan staat bekend als het park met een van de mooiste watervallen van Thailand. Tijdens de busreis, die twee uur duurde, hebben wij twee Engelse backpackers ontmoet. Hier hebben wij de hele dag mee opgetrokken. De watervallen bestonden uit 7 verschillende niveaus waar je met een jungle paadje naar toe kon lopen.

Na een aantal uur in het park doorgebracht te hebben, te hebben gezwommen en van een rots te hebben afgegleden ging er nog maar een bus terug naar Kachanaburi. In de bus was maar ruimte voor 30 mensen. We hebben het geteld, en er zaten ruim 70 man in. Mensen hingen half uit de bus, en je kon je kont niet keren. Eenmaal terug in het dorpje hebben we nog de brug bekeken. Het begon hard te regenen waardoor we besloten om samen met de Engelsen naar hetzelfde restaurant te gaan als de dag ervoor. Daarna nog een drankje gedaan op de barstreet en toen zat de dag er alweer op.

Dag 5
Na een kort ritje met de tuk tuk hebben we de bus gepakt naar Rachaburi, om vervolgens over te stappen op de bus naar Hua hin. Het duurde zo’n 5 uur bij elkaar maar was erg goed te doen voor Thaise begrippen.

Eenmaal aangekomen in Hua hin schrokken we van de prijzen, na lang zoeken hebben we toch een betaalbaar questhouse kunnen vinden dankzij de erg handige lonenly planets. Hua Hin is een havenstadje, niet echt bedoeld voor backpackers. Meer voor toeristen die in een duur resort willen zitten. Toch hebben wij ons hier prima vermaakt.

Het leuke aan dit stadje was dat er een avondmarkt was, hier kon je erg goed en goedkoop eten. ’s Avonds hebben we onder het genot van een Chang nog een potje pool gespeeld en Ajax gekeken. Het aparte van deze stad was dat we overal waar we liepen werden aangesproken door Thaise vrouwen, van Thaise massages tot het oudste beroep ter wereld.

Dag 6
De tweede dag in Hua hin hebben we rondgelopen in het stadje. We zijn opzoek gegaan naar een sportschool, na al dat eten en bier konden we wel wat beweging gebruiken. In een klein zijstraatje zat de plaatselijke Thaibox club, hier hebben wij ons 1,5 uur vermaakt. De hitte was niet te harden en alle mensen liepen na de training met een grote boog om ons heen. Om af te koelen hebben we een duik in de lekkere warme zee genomen.

Aangezien we van iedereen gehoord hebben dat Thiase masages erg goed zijn moesten we dit maar eens proberen. Het was in eerste instantie een aparte ervaring. Allereerst werden onze voeten gewassen waarna we allemaal op een aparte bedje moesten liggen welke werden afgesloten door gordijnen. Een uur lang werd er op los gehakt, ellebogen in onze rug gezet en half op ons gezeten voor slechts 5 euro. Inmiddels was het alweer 20:00 uur dus gingen we direct door naar de avondmarkt. Dit keer duurde het echter 1,5 uur voor ons eten kwam. Gelukkig is het eten hier heerlijk.

Dag 7
Deze dag hadden we niet zo goed voorbereid. De avond ervoor hadden besloten om uit te slapen en niet de bus-ferry combi te kopen voor 30 euro. Met deze combi waren we in de middag al op Koh Tao geweest, wij vonden dit te duur en dachten dat de trein wel goedkoper zou zijn.
Eenmaal bij het treinstation aangekomen bleek dit toch wel prijzig te zijn, na 3 uur reizen kwamen we aan in Chumpon. Hier werden we gelijk weer aangesproken door taxichauffeurs die mooie deals voor ons hadden. We kwamen om 15:00 uur aan en de eerstvolgende boot naar Koh Tao ging pas om 23:00 of de dag erna om 7:00 uur. We hadden besloten om de nachtboot van 23:00 uur te pakken, omdat een overnachting ons weer veel geld zou kosten.

Dit was weer een ervaring opzich. We kwamen om 17:00 uur bij de haven aan dus moesten nog een tijdje wachten. De tijd ging echter snel voorbij omdat we hier een potje poker gingen spelen met twee Duitsers en een Rus die we daar leerde kennen. Door de eigenaar van de boot werden we erop aangesproken dat we onze bahts beter van tafel konden halen en met papiertjes konden spelen als pokerchips. Als de politie ons gezien had dan hadden we per persoon 10000 baht (300 euro) boete moeten betalen, ook al speelden we maar met een paar baht. We waren er ons niet van bewust dat in Thailand gokken verboden was.

Om 22:30 konden we de boot op. De backpacks werden in een ruimte gegooid, en wij konden naar de slaapzaal gaan. Rond 00:00 zijn we gaan slapen, Menno viel zoals gewoonlijk gelijk in slaap. Luc en Matthijs hebben echter minder geslapen omdat er zo’n 50 mensen op de kamer sliepen en het trillende bed niet al te comfortabel lag.

Dag 8
Om 6:00 uur kwamen we aan en werden we met een taxi gebracht naar ons duikresort gebracht op Koh Tao waar wij nu verblijven. Hier gaan wij ons PADI open water halen. Prachtige stranden en heerlijk weer, kortom een tropisch paradijs. Na Koh Tao is ons plan om door te reizen naar Koh Samui om vanuit daar naar de full moon party te gaan en ook naar het maritime national park. Hier zullen we in ons volgende verhaal meer over vertellen.

• 26 Februari 2015 - 11:07

Margriet Lohuis:

Leuk om te lezen jongens veel plezier

• 26 Februari 2015 - 11:34

Annemarie Hogeman:

Geweldig wat jullie al meegemaakt hebben jongens. Geniet van het duiken. Het lijkt me prachtig daar

• 26 Februari 2015 - 11:43

Hans De Rooij :

Wat een avontuur mannen. Jaloersmakend gewoon. Ik heb Bart gelijk bovolen dit ook te gaan doen later.

• 26 Februari 2015 - 13:25

Marion:

Prachtig verslag van 1e week! Veel ervaringen rijker en nog vele in verschiet. Lezen was genieten boys. Thx voir genomen moeite. Smaakt nasr meer;-) Veel duikplezier. xxx

• 26 Februari 2015 - 15:24

Astrid Cikot:

GEWELDIG! Wat een prachtige ervaringen. En vast ook adressen uitwisselingen met andere backpackers. En dat allemaal in 1 week. En mannen: in havensteden is het natuurlijk heel logisch dat je zoveel bent aangesproken door die vrouwen :-) Lief ook dat die man jullie waarschuwde bij het pokeren. In heel Azië is in principe gokken met geld verboden, dus pas inderdaad op. Ik kijk nu al uit naar jullie volgende verslagen. Blijf lekker genieten!

• 26 Februari 2015 - 17:46

Jolanda De Rooij:

Wat een leuk blog zet meteen bij de favorieten. Klinkt leuk allemaal. Ben benieuwd hoe jullie het duiken vinden. veel succes en plezier kus.

• 27 Februari 2015 - 15:40

Astrid Cikot:

Onderstaand stukje heb ik overgenomen uit mijn abonnement ZuidoostAzie.nl. Doe je voordeel er mee zou ik zo zeggen ;-)

Dat koken in de cultuur verweven is, blijkt uit de manier waarop de Thai met hun keuken omgaan. Koken is meer dan het bereiden van voedsel en het eten van een Thaise maaltijd moet een ervaring zijn. Het is daarom niet alleen belangrijk dat het eten goed smaakt, het moet er ook aantrekkelijk uitzien.

Sum rap thai noemen de Thai dit, de manier waarop de Thai eten. Je geniet van gerechten waarin verschillende kleuren, texturen, geuren en smaken zijn gecombineerd. Zo wordt je maaltijd een ervaring voor al je zintuigen.

Dat het eten ook een sociale ervaring is, blijkt uit de manier waarop de Thaise keuken geserveerd wordt. Als je een gerecht voor twee bestelt, wordt het geserveerd in grote porties. Je krijgt een grote kom stomende rijst en verschillende geurige gerechtjes waar je vervolgens van opschept op je eigen bord. Dat maakt het eten zo gezellig!

• 27 Februari 2015 - 15:44

Astrid Cikot:

Dit is het toetje van voorgaande tekst........ LOL

De Thai zijn echte snackers en streetfood is bijna niet weg te denken uit het Thaise straatbeeld. Op vrijwel iedere hoek is er een kraampje te vinden waar je lekkere hapjes kan kopen.

De Thai doen niet aan specifieke gerechten voor het ontbijt, lunch of diner. Of je nou ’s ochtends of in de avonds de straat opgaat, je kunt altijd wel ergens Som Tam (pittige papaya-salade), Mah Ho (vleesballetjes met ananas) of Kai Yad Sai (gevulde omeletten) halen.

Veel mensen vermijden dit soort kraampjes liever, omdat ze niet helemaal aan de westerse hygiëne-eisen voldoen. Dat is jammer, want de lekkerste snacks in Thailand haal je bij een kraampje op straat. Meestal kom je met gezond verstand al een heel eind. Lopen de ingrediënten bijna weg? Dan is het verstandig om ergens anders te eten. Staat er een lange rij met Thai? Dan zit je helemaal goed!

Eet smakelijk Menno, Matthijs en Luc.

• 22 Maart 2015 - 22:55

Monique:

Wat ervaar je veel Luc, leuk om je verhaal hierover te lezen.
    Je beschrijft het ook op een leuke manier.
    Heel veel plezier met z'n drieën